foto nooit gedachtDe Koninklijke Harmonie Oosterbeek werd op 1 november 1897 door een aantal Oosterbeekse 'mannen van naam' opgericht onder de naam "Nooit Gedacht". In 1919 werd de vereniging, bij een algemene ledenvergadering, echter omgedoopt in "de Harmonie".
Tijdens de viering van het 50-jarig bestaan verscheen de naam "Koninklijke Harmonie Oosterbeek" met gouden letters op het vaandel. Tevens prijkt sindsdien het Pegasus embleem op het vaandel van de KHO.

Het Pegasuslogo zoals de KHO voert, werd in 1943 als embleem gekozen door de 1st British Airborne Division, die een hoofdrol zou spelen in de Slag om Arnhem (17-25 september 1944). 20121009 logo websiteDeze slag werd voor een belangrijk deel uitgevochten in Oosterbeek. De oorlogshandelingen beschadigden het dorp enorm en de burgerbevolking werd op last van de bezetter geëvacueerd, om pas in 1945 terug te keren. Al in september 1945 werd op het inderhaast aangelegde Airborne Kerkhof een eerste herdenkingsdienst gehouden voor de geallieerde gevallenen. Op verzoek van de Engelse legerautoriteiten werd de dienst begeleid door een plaatselijk burger-orkest. Dit werd de KHO; de band tussen de vereniging en dit bijzondere gebeuren dat sindsdien uitgroeide tot een grote jaarlijkse traditie, duurt tot op de dag van vandaag. Voor de trouwe medewerking van de vereniging verleende Gen. Maj. Robert E. Urquhart de KHO het bijzondere voorrecht om het Pegasus-embleem van de Britse parachutistendivisie als logo te mogen voeren.

In 1912 organiseerde de muziekvereniging, om het 15-jarig bestaan te vieren, met succes een groot nationaal concours en vanaf dat moment nam de vereniging deel aan muziekconcoursen. Bij het concours van 1974 in Rockanje belandde de muziekvereniging in de Vaandelafdeling en sinds die tijd maakt de KHO op hoog niveau muziek.

Voor de oorlog bestond de KHO slechts uit één orkest, na de oorlog werd echter een tamboercorps gevormd (later de Melody Percussion Band). Deze divisie is echter in juli 2005 voor zichzelf begonnen en heet tegenwoordig Airborne Mallet Band. De KHO heeft ook een tijdje een Majoretten Peloton gehad. En vanaf de jaren '70 heeft de KHO, met succes, het leerlingenorkest aan de vereniging toegevoegd. Inmiddels treedt deze groep op onder de naam Opleidingsorkest "Da Capo".

IMG 0024De KHO verzorgt regelmatig concerten waarbij beide geledingen (het Symfonisch Blaasorkest en het Opleidingorkest Da Capo) muziek ten gehore brengen, zoals het Nieuwjaarsconcert, het Voorjaarsconcert en het Parkconcert. Naast deze optredens heeft elke geleding apart ook nog enkele optredens zoals tijdens de Airborne wandeltocht en herdenking, Koningsdag en andere gelegenheidsoptredens. Het Symfonisch Blaasorkest geeft regelmatig bijzondere grote concerten. Voorbeelden daarvan zijn concerten in toonaangevende concertzalen als 'De Vereeniging Nijmegen' en 'Musis Sacrum Arnhem'

Sinds jaar en dag repeteert de vereniging op de vrijdagavond. Kijk hier voor de actuele repetitietijden en onze repetitielocatie.

Niet spelende leden, donateurs en Vrienden
Naast de spelende leden zijn er ook andere mensen betrokken bij de KHO. Iedereen die niet de mogelijkheid heeft om bij ons te komen spelen, maar wel de vereniging een warm hart toedraagt, kan ons financieel steunen door zich als niet-spelend lid, als donateur of als Vriend bij ons aan te sluiten. Niet alleen financiële steun is welkom, wij doen ook graag een beroep op je deskundigheid! Mocht je zin en tijd hebben om ons bijvoorbeeld te helpen bij het organiseren van activiteiten, neem dan contact op met het bestuur.

Ereleden

• Mevr. G. van den Brul - Opperman
  • Dhr P. Beekhuizen
  • Dhr T. Vleeming
  • Dhr. B. Aalders
  • Dhr. W. Hendriks (†)
  • Mevr. J. Hendriks (†)
  • Dhr. T. Langelaar (†)
  • Dhr. E. van Rennes (†)
  • Dhr. A. Westerhof (†)
  • Dhr. J. van Eck (†)
  • Dhr. W. Vleeming (†)

Wij zijn trots op onze sponsoren en samenwerkingspartners:
Voorhoeve Makelaars Arnhem e.o.  logo nijhuis  logo sponsorkliks logo-jansen-1.jpg  E-Boekhouden, Online boekhouding  logo-zondervan-1.jpg

Copyright © 2024 Koninklijke Harmonie Oosterbeek. Alle rechten voorbehouden.
Redactie: Peter van den Brul, Webmaster: Berry van Brakel