2024-ftnw-article.jpgOp zondagmiddag 25 februari 2024 geeft het Symfonisch Blaasorkest van de Koninklijke Harmonie Oosterbeek haar jaarlijkse concert in de prachtige concertzaal in het Musis Sacrum te Arnhem.

Dit jaar is het thema ´From the New World´, genoemd naar de Symfonie nr. 9 van componist Antonín Dvořák, die het orkest in zijn geheel zal uitvoeren.
Dit is verreweg de meest gespeelde en opgenomen symfonie van Dvořák en behoort tot het 'ijzeren repertoire' van de wereldwijd meest uitgevoerde werken in de klassieke muziek.

De ondertitel "Uit de nieuwe wereld", die deze symfonie heeft, is ontleend aan de benaming Nieuwe Wereld, die in Europa wordt gegeven aan het werelddeel Amerika, waar Dvořák de symfonie in 1893 componeerde tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten.

De andere werken die het het Symfonisch Blaasorkest van de KHO tijdens dit concert speelt hebben allen een connectie met De Nieuwe Wereld. Zo staat ook de schitterende Symphonic Suite from 'On the Waterfront' op het programma. De veelgeprezen film "On the Waterfront" uit 1954 met Marlon Brando in de hoofdrol won meerdere Academy Awards. De muziek bij deze film werd gecomponeerd door Leonard Bernstein. Met de muziek uit de film creëerde Bernstein deze 20 minuten durende suite.
In 1943 maakte hij een spectaculair podium- en radiodebuut bij de New York Philharmonic als last minute-vervanger van toenmalig dirigent Bruno Walter. Hij werd dirigent en artistiek leider van de New York Philharmonic.

Een ander werk dat op de lessenaar staat is 'East Coast Pictures' van componist Nigel Hess. Deze compositie is geïnspireerd op verschillende bezoeken aan een klein deel van de Amerikaanse oostkust, een gebied dat grote extremen biedt in de geografie en de mensen. Achtereenvolgens schetst de componist 'Shelter Island', 'The Catskills' en 'New York'.

De kaartverkoop is gestart, via de link "Kaarverkoop" rechtsbovenaan onze website komt u op de website van eventgoose.com waarmee wij samenwerken.

--> Nog sneller? Klik hier!! <---

Wij zijn trots op onze sponsoren en samenwerkingspartners:
Voorhoeve Makelaars Arnhem e.o.  logo nijhuis  logo sponsorkliks logo-jansen-1.jpg  E-Boekhouden, Online boekhouding  logo-zondervan-1.jpg

Copyright © 2024 Koninklijke Harmonie Oosterbeek. Alle rechten voorbehouden.
Redactie: Peter van den Brul, Webmaster: Berry van Brakel